Jul i Alanya og snart i DK

Opholdstilladelse/ikamet i Tyrkiet

For at få sin opholdstilladelse er der en del ting man skal have styr på.
Jeg har sagt at jeg ville lave en list, omkring de ting jeg selv havde i min ansøgning, så her kommer den.

Jeg havde følgende med mig – jeg har selv ansøgt for 1 år! 

Online ansøgning printet MED farve – Denne ansøgning laver du på den her side, http://www.goc.gov.tr/Main/. Her klikker du blot på E-ikamet ikonet i venstre hjørne, også er du igang.

4 Pasfoto (med HVID baggrund, ikke beige eller noget i den stil) – helst det samme som i din ansøgning.

Min sygeforsikring – som er glædende i 12 måneder. Der er en del firmaer som tilbyder disse forsikringer, men der er nogen bestemte krav som den skal overholde, for at være gyldig til ikamet. Jeg har selv fået min forsikring fra Ates Grup, som har kontor her i Alanya, hvilket kostede 319,50 lira for et år, hvilket jeg selv syntes er rimelig billigt.  – for at få det, skal du have et tyrkisk skattenummer, det blev jeg i hvertfald spurgt om, dette fås på skattekontoret og koster ikke noget.

Mit pas, mener det skal være gyldigt i mindst 1,5 år, men jeg vil nu råde folk til at fornye det inden de kommer, så er man helt sikker.

Kopi af pas og indrejsestempel. – kan nemt fås hos en af de mange fotobutikker rundt omkring, og koster omkring 0.50 lira.

Papir, som viser at jeg har adresse hos min kæreste. (Dette er et alternativ til lejekontrakten som mange har problemer med. Dette kræver dog en del papirer fra den person man skal have adresse hos – ting såsom straffeattest, forsikringspapir og andre små ting. Dette kan dog klares meget hurtigt, da der er en app hvor alle disse papir kan printes fra, noget som alle tyrkere har mulighed for at logge ind på. – herfra, kan papirene printes ud og medbringes.  Jeg kan dog ikke huske hvad det her papir hedder på tyrkisk, men mener det fås hos noterkontoret – er dog ikke sikker, da vi var tusinde steder på en dag! Men det er ikke noget fremmed for tyrkerne.

Hvis, man skal have en lejekontrakt istedet for det her, kræver det en kopi af ens lejekontrakt, som skal være gyldig i 12 måneder. Udover det, skal man have notarstempel på sin lejekontrakt, som fås på notarkontoret, her skal udlejer med, for at skrive under. Dette koster omkring 75 lira. Hvis man bor sammen med en kæreste, eller veninde, skal man dog huske at få sit eget navn på kontrakten.

Tyrkisk bankkonto udskrift med 18.000 lira, – Dette beløb kan dog være ændret, til at være mindre, det kommer dog an på hvor lang tid du ansøger for. (Bankkontoen fås i en valgt bank, men nogen banker kan dog kræve en mobil regning, vand regning eller el regning, med ens navn på. Hvis du lige er kommet, eller lejer kan dette dog være svært, da dit navn ikke står på regning. Jeg har selv fået min konto hos Garanti bank, de krævede ikke dette, men blot skattenummer, pas og sygsikring. Men dette er dog ikke sikkert, da det kan variere super meget med hvem der lige er på arbejde haha, det er jo tyrkiet.
(her er tricket dog at låne pengene i en dag, få sit udskrift og sende pengene tilbage igen, dette er meget nemt, og dem i banken har med garanti prøvet det før, det havde ham vi skulle ordne det hos)

Kopi af kvittering for ens ikamet – Hvis du går ned på kontoret inden din samtale og får tjekket alle dine dokumenter, kan du være heldig at få en regning på dit ikamet, dette kan du så få betalt inden du går ned til din samtale, her skal du dog BÅDE medbringe kopi af kvitteringen samt originalen. Kopien bliver nemlig en del af dit midlertidige ikamet, som giver dig lov til at forlade landet i omkring 14 dage, inden du får dit ikamet tilsendt med posten. Selve opholdstilladelsen koster omkring 300 lira, derudover skal du også betale for dit ID kort – dit ikamet, dette koster omkring 58 lira. (Alt dette skal betales på skattekonoret).

Hvis ikke du får regningen inden din samtale, og betaler den inden din samtale, får du den til din samtale, hvor du så skal på skattekontoret, og tilbage igen på visakontoret. (Hvilket godt kan være lidt besværligt)

Der har været en del problemer med systemet som klare de online ansøgninger, og muligheden for at booke sin samtale i Alanya, da den inde på ansøgningshjemmesiden, siger at der er fyldt booket. Men dette kan dog klares ved at få printet sin ansøgning ud, og træde op på visakontoret, her skal de nok give dig en tid.

Ansøgningen SKAL indsendes inden din visumfrie periode stopper, dette er 90 dage inden for en 180-dagesperiode. Dette betyder dog stadig, at du kan være i landet i 80 dage, og sende din ansøgning uden problemer.

Hvis der er nogen spørgsmål omkring den her liste, skriver i bare inde på facebook siden (Cecillieialanya), også skal jeg nok svare så snart jeg ser det! Jeg ved godt hvor frustrerende det her kan være, men det skal nok gå i sidste ende!

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

 

Næste indlæg

Jul i Alanya og snart i DK